Sunday, November 11, 2012

10 jenis binatang yang hampir pupus


1. Kelawar Tapal Kuda
Ada empat belas jenis kelewar di Britain yang sedang terancam. Kelewar tapal kuda yang lebih besar adalah salah satu yang paling menarik. Semasa ini ada 35 diakui lahir. Estimasi semasa ini berkisar antara 4.000 dan 6.600.

Binatang ini juga pupus akibat dari penggunaan insektisida (zat kimia beracun disembor pada tanaman untuk membunuh serangga berbahaya) . Ini telah merampas serangga yang menjadi sumber utama makanan binatang ini. 

 2. Harimau Siberia

Sangat menarik dan mungkin ada kurang dari 200 ekor di alam bebas, mungkin semua dalam alam khusus. Diburu para pemburu haram kerana dapat memberi makan keluarganya selama satu tahun dari hasil hanya membunuh seekor harimau.






3. Penyu Tempayan



 
Penyu pernah intensif diburu untuk daging dan telur, namun lemak juga digunakan dalam industri kosmetik. Banyak dari binatang ini mati setiap tahun tertangkap dalam jaring ikan dari crabfishers. Di Turki, hotel telah dibina tepat di atas tempat pembiakan.

  
4. Helang Ekor Ikan Putih



 
 
Sebelum manusia membuat kajian dengan penggunaan feromon, burung buas spektakuler jauh lebih banyak daripada sekarang ini. Binatang ini juga telah diburu oleh para gembala dan gamekeepers yang menganggap binatang ini sebagai ancaman. Intens dengan tindakan konservasi, populasi di Eropah Timur pulih, rancangan pemulihan bertujuan untuk mendapat 
 beberapa daerah peternakan tradisional di Eropah. 





5. Bebek Mandarin
 
 

Jenis binatang ini dapat dilihat Britain , namun kawasan asal di Asia Timur, di Rusia, Cina, Korea . Kepupusan burung cantik ini disebabkan terutama penebangan balak, pemburu dan pemburu liar. Dikenali pemangsanya termasuk cerpelai, rakun anjing, berang-berang, polecats, helang, burung hantu dan ular rumput.




6. Monyet Ekor Singa
Binatang ini hidup di beberapa daerah di Karnataka, Kerala dan Tamil Nadu. Semasa ini,hutan tropika yang merupakan habitat monyet ini, telah dibersihkan dan digantikan dengan perladangan teh dan kopi.
Sebagaimana dengan begitu banyak mamalia, pada masa ini ancaman utama di alam bebas memusnahkan habitatnya. Pemburu liar juga seringkali menangkap anak kera, dan membunuh yang dewasa dalam proses perburuannya, untuk kemudian dieksport. Binatang ini dianggap sebagai monyet yang paling terancam, dengan hanya 400 ekor yang berbaki di alam liar. Binatang diburu untuk daging dan bulu. 



 7. Jackass Penguin
Merupakan satu-satunya jenis burung penguin yang ada di Afrika Selatan ditemui di Afrika. Kerana binatang ini hidup begitu jauh di utara, dan di daerah yang relatif dapat diakses, penguin Afrika telah biasa terhadap pembinasaan manusia.Tumpahan minyak juga mengancam mereka, seperti halnya pengambilan telur untuk makanan manusia .




8. Gorila Gunung
 
The Virunga kawasan gunung berapi di bagian timur Zaire, Rwanda dan Uganda adalah satu-satunya habitat gorila gunung yang sangat terancam pupus. Binatang ini sering dibunuh oleh perangkap dan jerat dimaksudkan untuk binatang lain, kehilangan habitat dan sangat kerap mendapat banyak penyakit yang sama seperti manusia.
Bergantung pada hutan tebal untuk bertahan hidup dan ini terus ditebang untuk membuat jalan bagi pertumbuhan tanaman dan ternak yang sedang merumput. Manusia dan gorila adalah 98% identik secara genetiK sehingga binatang ini juga terkena penyakit manusia. Binatang ini adalah yang paling terancam dari subspesies gorila, hanya kira-kira 700 gorila gunung berada di alam bebas.




 9. Numbat
Binatang mendiami hutan di Barat Australia, ini adalah satu-satunya negara di mana binatang dapat ditemui di alam liar. Numbat sekarang telah pupus dalam pemerhatian.Binatang ini bertahan di alam liar hanya dalam kawasan kecil di sudut barat daya Australia.
Ketika manusia memperkenalkan binatang pemangsa baru seperti kucing, anjing dan rubah, binatang-binatang ini makan banyak numbats. Jumlah Numbats masih menurun kerana banyak kawasan habitatnya ditebang untuk pertanian dan pembalakan.



10. Black Footed Ferret
Salah satu mamalia yang paling terancam di Amerika Utara, binatang di pinggir Black Footer Ferret extinction in the wild. pupus di alam liar. Hilangnya habitat merupakan faktor utama hitam-footed ferrets di ambang kepupusan.
Anjing padang rumput yang tinggal dalam koloni kecil dan terfragmentasi, dipisahkan oleh cropland besar dan luas dari pembangunan manusia. Pada tahun 2010, ahli biologi berharap mendapatkan 1500 ferrets didirikan di alam bebas, dengan tidak kurang dari 30 pembiakan populasi masing-masing.




12 comments: